سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تقویت کننده‌های چشم

1ـ پرهیز از امتلاء (زیاده روی در خواب و بیداری و جماع)

2ـ سرمه‌ی سنگ (اثمد): سنگ سیاه براق که پودر می‌شود و پودرش را به چشم می‌زنند. معادن آن در مشرق زمین است و مرغوب ترین نوع آن سنگ اصفهانی است. برای شناخت نوع اصلی آن از تقلّبی: پودر اصلی چون از سنگ است سنگین است و نوع تقلّبی آن مثل آرد سبک است. (در عطاری سنگ آن به فروش می‌رسد اما پودر کردن آن سخت است، در مکّه و مدینه، اطراف حرم پودر آن به فروش می‌رسد).

احادیث

قال الرضا (علیه السلام): «مَنْ کانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَلْیکْتحِل؛ کسی که به خدا و آخرت ایمان دارد سرمه بکشد». (مجلسی، 97/73)

قال الباقر (علیه السلام): «الِاکْتِحَالُ بِالْإِثْمِدِ یُنْبِتُ الْأَشْفَارَ وَ یُحِدُّ الْبَصَرَ وَ یُعِینُ عَلَى طُولِ السُّجُودِ؛ سرمه با اثمد مژگان را برآرد و چشم را تیز کند و به دراز کردن سجده کمک کند». (مجلسی، 97/73)

آداب سرمه کشیدن

فقه الرضا (علیه السلام): «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَکْتَحِلَ فَخُذِ الْمِیلَ بِیَدِکَ الْیُمْنَى وَ اضْرِبْهُ فِی الْمُکْحُلَةِ وَ قُلْ بِسْمِ اللَّهِ فَإِذَا جَعَلْتَ الْمِیلَ فِی عَیْنَیْکَ فَقُلِ اللَّهُمَّ نَوِّرْ بَصَرِی وَ اجْعَلْهُ فِیهِ نُوراً أَبْصُرُ بِهِ حَقَّکَ وَ اهْدِنِی إِلَى طَرِیقِ الْحَقِّ وَ أَرْشِدْنِی إِلَى سَبِیلِ الرَّشَادِ اللَّهُمَّ نَوِّرْ عَلَیَّ دُنْیَایَ وَ آخِرَتِی؛ چون خواهی سرمه کشی میل را به دست راست گیر و در سرمه دان بزن و بگو: بسم الله و چوبش در چشم نهادی بگو: بار خدایا روشن کن چشمم را و نوری در آن نِه که حقّ تو را ببینم و ره‌نمایم به راه حق و بکشانم به راه درست. بار خدایا دنیا و آخرتم را نورانی کن». (مجلسی، 95/73؛ دانش نامه احادیث پزشکی، 300-301/1)

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله): «إِذَا اکْتَحَلَ  اَحَدُکُم  فَلْیَکْتَحِل‏ وَتراً؛ هر کس از شما سرمه کشید به شمار دفعات فرد، سرمه بکشد (حال یا هر چشمی را فرد سرمه بکشد به شمار دفعات فرد، سرمه بکشد یا جمع دفعات سرمه کشیدن هر دو چشم فرد باشد)». (دانش نامه احادیث پزشکی، 305-304/1)

پیغمبر (صلی الله علیه و آله) را شیوه بود که در چشم راست سه میل می‌کشید از سرمه و در چپ دو تا و فرمود: هر که خواهد سه بار سرمه بکشد و هر زمانی خواهد، هر که کم و بیش کند گناهی ندارد، بسا روزه بود و سرمه می‌کشید و سرمه دانی داشت که در شب از آن سرمه می‌کشید و سرمه او اثمد بود. (آداب و سنن، ترجمه جلد 1 بحار، ص64)

فواید

1ـ معنوی: اثرات معنوی عمل به سنت رسول الله (صلی الله علیه و آله) و ائمه‌ی معصومین (علیهم السلام) در روح و روان انسان و تقرب نزد خداوند و نیز کمک به طولانی کردن سجده، افزایش نور چشم در فراگیری علم و قرائت قرآن و... .

2ـ تقویت چشم: قال الباقر (علیه السلام): «الِاکْتِحَالُ بِالْإِثْمِدِ... وَ یُحِدُّ الْبَصَرَ وَ...؛ سرمه کشیده با اثمد... نور چشم می‌افزاید (باعث تیزبینی می‌شود)». (مجلسی، 97/73)

یکی از دانشجویان دانشگاه امام صادق (علیه السلام) پس از چهار ماه استفاده از سرمه‌ی سنگ، نمره‌ی 2 چشم چپ او صفر شد و نمره‌ی 3 چشم راستش1 شد). (برگرفته از سلسله مباحث مطرح شده توسط دکتر رضا منتظر درباره‌ی طب اسلامی)

3ـ رویش و تقویت مژه‌ها: قال الباقر (علیه السلام): «الِاکْتِحَالُ بِالْإِثْمِدِ یُنْبِتُ الْأَشْفَار...؛ سرمه کشیدن با اثمه مژه‌ها را می‌رویاند...». (مجلسی، 97/73)

4ـ اشک ریزش: قال الصادق (علیه السلام): «الْکُحْلُ یُنْبِتُ الشَّعْرَ، وَ یُجَفِّفُ الدَّمْعَةَ؛ سرمه‌ی سنگ... آب ریزش چشم را خشک می‌کند». (مجلسی، 97/73)

5ـ نورانیت چهره: امام صادق (علیه السلام): «چهار چیز سبب نورانیت سیمای انسان می‌شود. نگاه کردن به صورت زیبا، آب جاری، سبزه و سرمه کشیدن نزد خوابیدن». (آداب و سنن، ترجمه شانزدهم بحارالانوار، ص62)

6ـ جلوگیری از آب سیاه و آب مروارید: امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «سرمه وقت خوابیدن امان می‌سازد از آب آوردن چشم». (همان، ص64)

7ـ برای دهان و دندان‌ها مفید است؛ دهان را خوش بو آب آن را گوارا می‌سازد.

الامام الصادق (علیه السلام): «الْکُحْلُ یُعْذِبُ الْفَم‏؛ سرمه کشیدن دهان را تر و تازه می‌کند».

الامام الصادق (علیه السلام): «الْکُحْلُ بِاللَّیْلِ یُطَیِّبُ الْفَمَ وَ مَنْفَعَتُهُ إِلَى أَرْبَعِینَ صَبَاحاً؛ سرمه کشیدن در هنگام شب دهان را خوشبو می‌کند و منفعت آن تا 40 روز باقی می‌ماند». (دانش نامه احادیث پزشکی، 389-388/1)

8ـ تأثیر آنتی بیوتیکی سرمه

اثرات ضد میکروبی سرمه اثمد بر 5 نوع باکتری گرم مثبت و گرم منفی در محیط invitro و تأثیر سرمه بر بیماری بلفاریب مزمن مشخص شده است. (این تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی کرمان انجام شده، در سال‌های 80-1379)

3ـ مسواک: امام صادق (علیه السلام): «السِّوَاکُ یَذْهَبُ بِالدَّمْعَةِ، وَ یَجْلُو الْبَصَرَ؛ مسواک زدن، اشک ریزش را می‌برد و دیده را جلا می‌دهد». (دانش نامه‌ی احادیث پزشکی، 535-534/1)

4ـ کوتاه کردن موی سر: الامام الکاظم (علیه السلام): «إِنَّ الشَّعْرَ عَلَى الرَّأْسِ إِذَا طَالَ ضَعُفَ الْبَصَرُ، وَ ذَهَبَ بِضَوْءِ نُورِهِ، وَ طَمُّ الشَّعْرِ یَجْلُو الْبَصَرَ، وَ یَزِیدُ فِی ضَوْءِ نُورِهِ؛ موی سر چون بلند شود، بینایی ضعیف می‌گردد و نور دیده از میان می‌رود، اما کوتاه کردن موها، دیده را روشن می‌سازد و نور آن را افزون می‌کند». (همان)

5ـ استفاده از رنگ‌های مناسب: در محیط‌هایی که نامحرم نیست و یا پوشیدن رنگ شاد باعث حرمت‌شکنی نمی‌شود می‌توان از رنگ‌های روشن عوض رنگ تیره استفاده کرد.

«الکافی عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِیرٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السلام) وَ فِی رِجْلِی نَعْلٌ سَوْدَاءُ فَقَالَ یَا حَنَانُ مَا لَکَ وَ لِلسَّوْدَاءِ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ فِیهَا ثَلَاثَ خِصَالٍ تُضْعِفُ الْبَصَرَ وَ...». (الکافی، 465/6)

الکافی به نقل از حنان بن سدیر: در حالی که کفش سیاه پوشیده بودم، به امام صادق (علیه السلام) وارد شدم. فرمود: ای حنان! تو را به رنگ سیاه چه کار؟ آیا نمی‌دانی که در آن سه ویژگی است؟ دیده را ضعیف می‌کند، ...».

البته قابل ذکر است پوشیدن رنگ تیره اگر دایمی باشد و هم در داخل و خارج منزل را شامل شود می‌تواند این عوارض شدید را در پی داشته باشد ولی در مدّت‌های غیر طولانی چنین مشکلی وجود ندارد.

6ـ گرفتن ناخن‌ها در هر پنج شنبه: الکافی عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ خَلَفٍ قَالَ: رَآنِی أَبُو الْحَسَنِ (علیه السلام) بِخُرَاسَانَ وَ أَنَا أَشْتَکِی عَیْنِی، فَقَالَ:... خُذْ مِنْ أَظْفَارِکَ فِی کُلِّ خَمِیسٍ قَالَ: فَفَعَلْتُ، فَمَا اشْتَکَیْتُ عَیْنِی إِلَى یَوْمَ أَخْبَرْتُکَ». (کافی، 491/6)

کافی به نقل از علی بن اسباط، از خلف: امام رضا (علیه السلام) مرا در خراسان دیده در حالی که چشم درد داشتم. فرمود: آیا می‌خواهی تو را به کاری رهنمون شوم که اگر آن را انجام دهی چشمانت درد نکند؟ گفتم: چرا.

فرمود: هر روز 5 شنبه، قدری از ناخن‌هایت بگیر.

راوی گوید: من آن کار را انجام دادم و از آن پس تا امروز که این روایت را نقل می‌کنم، به چشم درد مبتلا نشدم.

7ـ شستن دست‌ها قبل و بعد از غذا

8ـ حجامت: برای تقویت نور دیده حجامت توصیه شده است چرا که خون کثیف را از بدن دور می‌کند و سلول‌های استخوان ساز را مجبور می‌کند تا خون تمیز و مورد نیاز را تولید کنند؛ البتّه در مورد چشم حجامت سر توصیه شده و آن یک وجب بالای بینی خصوصا برای کسانی که کار خواندنی دارند، می‌باشد.

9ـ نگاه به خطوط قرآن و  خواندن آیات آن و خواندن آیت الکرسی.

10ـ خوردن پیاز، شلغم، به، خرما، کندر و... با توجّه به مقدار زیاد ویتامین A در این غذاها.

11ـ نگاه به زیبایی‌ها و سبزه و آب جاری، نگریستن به آب زمزم، به ظرف سبز رنگی که پر از آب است.

12ـ چکاندن آب مرزنجوش به داخل چشم.

 

زیان رساننده‌های به چشم

ـ قرار گرفتن چشم در سرما و برف (چه در سرما و گرمای شدید قرار گرفتن و چه خوردن چیزهای بسیار سرد و بسیار گرم و یا جابه‌جایی از جای بسیار سرد و گرم مضر است).

ـ خوردن غذاهای غلیظ مثل گوشت گاو، کلّه پاچه و... .

ـ افراط در مطالعه‌ی خطوط ریز.

ـ به پشت خوابیدن.

ـ حرکت در دود و غبار.

ـ خیره شدن به اشیاء برّاق (قابل توجه است که استفاده از تخته‌های وایت برد در مدارس با توجّه به برّاق بودن آن برای چشم مضر است).

 






تاریخ : دوشنبه 94/2/7 | 4:9 عصر | نویسنده : نرگس | نظرات ()

    آنچه عقل را استحکام می‌بخشد:

1-    باقلا (تراکم درونی استخوانها را زیاد نموده و باعث افزایش توان مغز می‌شود و خون تازه تولید می‌کند)

2-    روغن مالیدن (بخصوص روغن بنفشه مغز را نیرو می‌بخشد)

3-    حجامت (موجب افزایش صحت بدن، عقل و حافظه می‌شود)

4-    سرکه (عقل را استحکام می‌بخشد)

5-    سداب (افزون بر عقل و فراوان ساختن هوش، آب کمر را بدبو می‌کند)

6-    چغندر

7-    مسواک زدن

8-    خرفه (بر شما باد خرفه که زیرکی می‌دهد و اگر تنها یک چیز باشد که عقل را افزون می‌کند همان است)

9-    کدو

10-   کرفس

11- کندر (امام رضا (ع): فراوان کندر بخورید، آن را در دهان نگه دارید و بجوید، برای من جویدن آن دوست داشتنی‌تر است، بلغم معده را می‌زداید و آن را تمیز می‌کند، عقل را استحکام می‌بخشد و غذا را می‌گوارد)

12-   گوشت (امام صادق (ع) :گوشت می‌رویاند و بر عقل می‌افزاید و هر کس آن را چند روز واگذارد، عقلش تباه شود)

 

پیامبر (ص): 5 چیز حافظه را افزایش می‌دهد و بلغم را از میان می‌برد.

1-    قرائت قرآن                         4-عسل

2-    مسواک زدن                        5-کندر

3-    روزه گرفتن

از زبان معصومین آنچه فراموشی می‌آورد: (در روایات)

-        خوردن سیب ترش                 – خوردن پنیر و پس‌مانده موش  – راه رفتن میان دو زن

-        خوردن گشنیز                      – خواندن نوشته‌های روی قبر    – افکندن شپش

-        حجامت در گودی پس سر        – ادرار کردن در آب راکد         – بیدارخوابی

-        نگریستن به دار آویخته            – بلند بودن ناخن

امام رضا (ع): فراوان خوردن گوشت حیوان وحشی و گاو خشکی عقل، سرگشتگی فهم، کندی ذهن و فراموشی می‌آورد.  

 امام رضا (ع): هر کس بخواهد فراموشی‌اش کم شود و دارای حافظه‌ای قوی شود هر روز، سه قطعه زنجبیل به عسل درآمیخته بخورد و در هر روز با غذای خویش چیزی که با خردل تهیه شده نیز میل کند. هر کس هم بخواهد عقل او افزون شود هیچ روز از خانه بیرون نرود مگر پس از آن ناشتا، سه هلیله سیاه با شکر طبرزد بجود.

خضاب بستن به حنا: (پیامبر اکرم (ص)): حنا خضاب اسلام است و بر ثواب عمل مومن می‌افزاید خرج کردن یک درهم برای خضاب بهتر از خرج کردن یک درهم در راه خداست.

1-  دیده را جلا می‌دهد و چشم را تیز می‌کند.    6- سردرد را از بین می‌برد.                         باعث روییدن مو می‌شود.                        7- قدرت آمیزش را افزون می‌کند.       

2-    بو را خوش می‌سازد.                                      8- مهتر گیاهان خوش بو در دنیا و آخرت است.

3-    همسر مرد را آرامش می‌دهد.                             9- ضدعفونی‌کننده و ترمیم‌کننده زخم‌هاست.

4-    باد را از گوش‌ها دور می‌کند.                            

سرمه (اثمد سرمه کشیدن با سنگ) :

در روایات معصومین (ع)سرمه کشیدن بسیار تاکید شده است و از خواص آن، افزایش بینایی افزایش‌ موهای مژه‌ها، برطرف شدن بیماریها و مشکلات چشم‌ها و پیشگیری از بیماری‌های چشم برشمرده شده است و سرمه با سه گیاه کافور، تلخه و صبرزرد تاکید شده است.

انفیه کردن:

در روایات تاکید شده است بخصوص انفیه با روغن مرزنگوش و بنفشه جهت بیماریها سر و سینوسها و بینی و عطسه سودمند است.

امام علی (ع): شستشوی دهان و بینی، سنت و مایه پاکی دهان و بینی است و انفیه کردن، مایه سلامت سر و پاکسازی بدن و همه انواع سردرد است.

فوائد عطسه کردن:

امام صادق (ع): فراوانی عطسه، شخص را از پنج چیز ایمن می‌سازد.

1-    بادهای بدخیمی که در سرو صورت جای می‌گیرد.

2-    مایه ایمنی از جای گرفتن آب در چشم می‌شود.

3-    مصونیت از سختی حفره‌های بینی

-4جلوگیری از بیرون آمدن مو در چشم                                                                           

امام صادق (ع): تا سه عطسه در روز را نشانه سلامتی و بیش از سه عطسه در روز را نشانه درد و بیماری دانسته‌اند و درمان عطسه فراوان انفیه با روغن مرزنگوش است و در روایتی فرمودند عطسه از بینی بیرون نمی‌آید بلکه از همه بدن می‌آید همان سان که نطفه از بدن، سرچشمه گرفته و از آلت بیرون می‌آید نمی‌بینید که انسان عطسه می‌کند تمام بدنش تکان می‌خورد.

امام صادق (ع): عقل از قلب است، اندوه از جگر، نفس از ریه.

خواص نمک:

پیامبر خدا (ص): خداوند به موسی‌بن عمران وحی فرستاد که غذا را با نمک آغاز کن و با نمک پایان ده چرا که در نمک، درمان هفتاد درد است که کمترین آنها دیوانگی، جذام، پیسی، گلودرد، دندان درد و شکم‌درد باشد.

پیشگیری از زکام:

امام رضا (ع) :هر کس می‌خواهد در همه زمستان از زکام ایمنی بماند، هر روز سه لقمه عسل با موم آن بخورد و نرگس ببوید، چرا که از زکام ایمنی می‌دهد. سیاهدانه نیز چنین است.

3-دهان و دندان:

خلال کردن و مسواک زدن و شستشوی دهان:

روایات مکرر و تواتر از ائمه معصومین در باب خلال کردن و مسواک زدن بیان شده است پیامبر (ص) می‌فرمایند بقدری جبرئیل مسواک زدن را بر من تکرار کرد گمان بردم مسواک بر امت من واجب گردید.

پیامبر (ص): هر کس در هر روز، دو بار مسواک بزند، سنت پیامبران را استمرار بخشیده است در برابر هر نمازی که بخواند، خداوند برایش پاداش صد رکعت می‌نویسد، از فقر به غنا درمی‌آورد، دهانش خوشبو می‌شود، حافظه‌اش فزونی می‌یابد، فهمش استوار می‌گردد، غذایش گوارش می‌یابد، درد دندانهایش از بین می‌رود، بیماری از او دور می‌گردد و دندانهایش تمیز می‌شود و فرشتگان به واسطه نوری که بر او می‌بینند با او دست می‌دهند.

پیامبر(ص)، با چوب اراک مسواک می‌زدند (به سفارش جبرئیل)

قطره پرسیکا از همین چوب در بازار دارویی ایران موجود است و جهت مشکلات و عفونت‌های دهان و لثه استفاده می‌شود.

پیامبر (ص): چه نیکو مسواکی است زیتون! از درختی خجسته که دهان را خوش‌بو می‌کند و جرم دندان را از میان می‌برد، این مسواک من و پیامبران پیش از من است.

پیامبر (ص) مسواک با نی، ساقه ریحان و انار را نهی کرده‌اند و فرموده‌اند این چیزها رگ جذام را فعال می‌کنند.

امام رضا (ع):

الف) جهت حفظ دندانها: اندازه‌هایی برابر از سوخته شاخ بز نر کوهی + گزمارک (میوه درخت گز) + مشکک (سعد)+ سنبل رومی + و به یک چهارم این مقدار نمک ترکی (نمک بسیار سفید و بلوری) همه را نرم آرد کنند و با آن مسواک بزنند

) جهت خوش بو شدن دهان و رفع بلغم دهان: 5 گرم هلیله زرد + 10 گرم خردل + 5 گرم عاقرقرها همه را نرم سائیده و با آن مسواک کنید.

آنچه دهان را خوشبو می‌کند:

مویز- موسیر- پنیر- بادرنجبویه- تره- سعد- کندر- آویشن- نمک- سرمه کشیدن- خضاب کردن- آب نیم گرم- انجیر

4-          دستگاه گوارش:

امام صادق (ع): خطاب به طبیب هندی: کبد قو سدار است تا معده را سنگینی کند و به تمامی بر روی آن قرار گیرد و آنرا بفشرد و در نتیجه، بخاری که در آن هست، بیرون رود.

امام صادق (ع): در روایتی از ایشان: سپس در آدم، نور، آتش، باد و آب را به جریان انداخت. انسان به نور دید و اندیشید و فهمید و به آتش خورد و نوشید، اگر در معده آتش نبود، معده غذا را نرم نمی‌کرد، اگر در درون آدمیزاد بادی نبود که آتش معده را شعله‌ور سازد آن آتش برنمی‌افروخت و اگر درون آدمیزاد آبی نبود که زبانه‌های آتش معده را فرونشاند، آن آتش، درون آدمی را یکسره می‌سوزاند.

امام کاظم (ع): سرشت آدمی بر چهار چیز نهاده شده است:

1-    هوا: که شخص جز بدان و نسیم آن، زنده نمی‌ماند و هر درد و عفونتی را هم که در جسم است بیرون می‌راند.

2-    خاک: که ممکن است خشکی و حرارت را پدید آورد.

3-  خوراک: که خون از آن پدید می‌آید مگر نمی‌بینی غذا به معده درمی‌آید و آنجا، معده را می‌پرورد تا نرم و آنگاه ناب شود و طبیعت، افشره آن را بعنوان خون می‌گیرد و سپس کنجاره به پایین بدن سرازیر می‌شود.

4-    آب: که بلغم را می‌سازد.

5-    پیامبر (ص): معده، خانه همه دردهاست و پرهیز، ریشه همه درمان است.

آنچه به معده زیان می‌رساند:

1-    بدگواری (سنگین‌خواری) و پرخوری

2-    آب نوشیدن در میان غذا

3-    یکسره سرکشیدن آب

4-    نوشیدن آب سرد و آب جو در حمام

5-    خوردن گوشت نمک سوده و خشک شده

6-    خوردن گوشت ناپخته

7-    بسیار خوردن تخم‌مرغ

امام رضا (ع): هر کس می‌خواهد معده‌اش او را آزار ندهد. میان غذا خوردن، آب ننوشد تا آن را به پایان برساند، زیرا که هر کس چنین کند، رطوبت در بدنش می‌نشیند و معده‌اش ضعیف می‌شود و رگ‌ها نمی‌توانند نیروی موجود در غذا را بگیرند، چه اگر پی‌در‌پی آب به معده ریخته شود، معده فراخ می‌گردد.

پیامبر خدا (ص): آب را به آهستگی بمکید و آنرا یکباره سر مکشید زیرا که از آن بیماری جگر می‌خیزد.

تنقیه کردن:

پیامبر خدا (ص): بهترین درمانی که بکار می‌گیرد، تنقیه کردن است. شکم را بزرگ می‌کند. درد درون را می‌شوید و بدن را قوی می‌کند.

درمان بواسیر:

الف- انجیر: پیامبر خدا (ص): انجیر تازه و خشک بخورید چرا که بر قدرت همبستری می‌افزاید، بواسیر را ریشه‌کن می‌کند و برای درمان نقرس و سردی مزاج سودمند است.

ب- تره: امام صادق: درباره تره پرسیدند فرمودند: آنرا بخور، چرا که در آن چهار ویژگی است بوی دهان را خوش می‌سازد، بوها را از بدن می‌راند، بواسیر را ریشه‌کن می‌کند و برای کسی که برخوردن آن مداومت ورزد، مایه ایمنی از جذام است.

رگ‌زنی (فصد رگ):

نزد امام صادق (ع) از درد کبد، اظهار ناراحتی کردند، امام رگزنی را خواست و اورگ پاهایش را زد.

درمان با قی کردن عمدی:

امام باقر (ع): هر کس پیش از آن که خودبخود، حالش بهم بخورد، عمداً قی کند. این کار از هفتاد دارو بهتر است و این نوع قی کردن، هر درد و بیماری از تن بیرون می‌آورد.

مالیدن روغن به بدن:

در روایات بسیار توصیه شده است و بخصوص چرب نمودن با روغن بنفشه توصیه شده است. امام علی (ع) روغن پوست را نرم می‌کند، بر توان مغز می‌افزاید، مجاری آب را در بدن می‌گشاید، کثافت پوست را از بدن می‌برد و رنگ را روشن‌تر می‌کند.

پیامبر خدا (ص) :با روغن بنفشه، بدن خود را چرب کنید، چرا که آن در تابستان سرد و در زمستان گرم است. روغن‌مالی یک روز در میان یا هفته‌ای دوبار توصیه شده است.

سنجد:

امام صادق (ع): سنجد گوشتش گوشت می‌رویاند، هسته‌اش استخوان را رشد می دهد، پوستش پوست را می‌پرورد، کلیه‌ها را گرم می‌کند، معده را پاک می‌سازد و مایه ایمنی از بواسیر و تقطیر (قطره قطره آمدن) پیشاب است.

پیاز:

پیامبر خدا (ص): هرگاه وارد آبادی و بازده‌ای شدید و از وبای آن ترسیدید. از پیاز آنجا بخورید زیرا که آن چشم را جلا می‌دهد، مو را پاکیزه می‌گرداند، آب کمر را زیاد می‌کند گام‌ها را سرعت می‌بخشد، تیرگی چهره را می‌برد و خستگی را نیز می‌زداید.

گیاه سنا:

امام صادق (ع): اگر مردم می‌دانستند گیاه سنا چه خواصی دارد، ارزش هر مثقال آن را به اندازه دو مثقال طلا می‌رساندند. هان بدانید که این گیاه، مایه ایمنی یافتن از بهک، پیسی، جذام، دیوانگی، فلج و لقوه است باید آنرا با کشمش سرخ و بدون هسته، همراه با مقداری برابر از هلیله کابلی، زرد و سیاه، و به صورت ناشتا، به اندازه 3 درهم مصرف کرد و هنگامی که به بستر خواب می‌روی نیز همین اندازه مصرف کن، که این مهمتر همه داروهاست.

خوردن اسپند:

پیامبر خدا (ص) :هر کس بمدت چهل روز، هر روز صبح یک مثقال اسپند حل کرده در آب بخورد، نور حکمت در دلش روشن می‌شود از 72 بیماری که کمترین آنها جذام است، ایمنی می‌یابد.

امام صادق (ع): هیچ ریشه‌ای از اسفند در زمین نمی‌رود و هیچ شاخه‌ای از آن به آسمان بلند نمی‌شود مگر اینکه خداوند فرشته‌ای را بر آن گمارد تا آن هنگام که خشک شود یا به سرنوشتی دیگر درآید. شیطان نیز از خانه‌ای که در آن اسپند است هفتاد خانه دور می‌شود و آن شفای هفتاد بیماری است که کمترین آنها جذام است پس مبادا که آنرا از دست بدهید.

5 _ دستگاه پوست و مو:

توصیه به عدم قرارگیری در معرض مستقیم نور آفتاب:

امام علی (ع) :هر گاه کسی از شما در زیر آفتاب می‌نشیند، پشت به خورشید قرار گیرد چرا که آفتاب، بیماری‌های نهفته را آشکار سازد.

نحوه خوردن گردو:

امام علی (ع) خوردن گردو در گرمای شدید، حرارت را در بدن برمی‌انگیزد و زخم‌های تن را تحریک می‌کند، اما خوردن آن در زمستان، کلیه‌ها را گرم می‌کند و سرما را می‌راند.

خوردن تخم‌مرغ:

امام رضا (ع): خوردن همیشگی تخم‌مرغ، سبب پیدایش کک و مک در صورت می‌شود.

عوامل ایجاد پیسی:

پیامبر اسلام (ص): پنج چیز است که پیسی می‌آورد:

1-    نوره کشیدن در جمعه و چهارشنبه

2-    وضو گرفتن و غسل کردن با آبی که با آفتاب گرم شده است.

3-    خوردن در حال جنابت

4-    آمیزش با زنان در هنگام حایض بودنشان

5-    خوردن در حال سیری

v   جهت بوی بد عرق توصیه به گذاشتن حنا شده است.

v   جهت درمان شوره سر توصیه به گذاشتن گل خطمی بر روی سر شده است.        

v   شستن سر با سدر توصیه شده است

پیامبر خدا (ص) اندوهگین شد در این هنگام خداوند جبرئیل را با مقداری سدر از سدرالمنتهی فرستاد وی سرش را با آن شست و بدین وسیله اندوهش برطرف شد.

نوره کشیدن:

گذاشتن نوره بر بدن و رفع موهای زائد با نوره خیلی تاکید شده است.

امام صادق (ع): زدودن موها با تیغ در هر هفت روز و با نوره در هر پانزده روز پسندیده است.

توصیه به دفن مواد زائد بدن:

امام علی (ع): هر چه از بدن انسان جدا می‌شود مردار است.

پیامبر خدا به دفن 7 چیز از انسان امر می‌فرمود:

مو، ناخن، خون حیض، جفت جنین، دندان، خون بسته

امام صادق (ع): در تفسیر آیه (الم نجعل الارض کفاتا§ احیاء و امواتا)  مگر زمین را محل اجتماع نگردانیدیم، چه برای زندگان و چه برای مردگان؟ مقصود به خاک سپردن مو و ناخن است.

در مورد آلو

امام صادق (ع) درباره آلو پرسیدند، فرمودند: برای تلخه مفید است و مفاصل را نرم می‌کند. البته فراوان از آن مخور چرا که بادهایی را در مفاصل تو پدید می‌آورد.

6-          دستگاه ادراری تناسلی:

توصیه به خوردن ترب:

امام صادق (ع): ترب بخور که در آن سه ویژگی قرار دارد:

  • برگش ادرار را به طور کامل به جریان می‌اندازد.
  • قسمت میانه‌اش گوارش می‌دهند و بادها را دور می‌کند.
  • بیخش بلغم را از بین می‌برد.
 
 

توصیه به خوردن خربزه

امام صادق (ع): خربزه بخورید زیرا که در آن ده ویژگی قرار دارد.

  • پیه زمینی است.
  • نه دردی در آن است و نه فسادی
  • خوراک است
  • توان جنسی را می‌افزاید.
  • آب است.
  • سنگ مثانه را ذوب می‌کند.
  • میوه است.
  • سبزی خوش است.
  • شستشو دهنده است
  • خورش است
  • مدر است و مثانه را می‌شوید.
  • جهت بند آمدن خون قاعدگی سویق عدس توصیه شده است و برای فقدان پریود گذاشتن حنا بر سر توصیه شده است.

پیامبر(ص) به حضرت علی (ع) سفارش نمود، عروس را در هفته اول ازدواجش از شیر، سرکه، گشنیز و سیب ترش بازدار، و علت آنرا سرد شدن رحم بعلت موارد فوق بیان فرمودند.

-        اگر در حالیکه سرکه خورده است عادت ماهانه شود هرگز پاک نگردد.

-         گشنیز حیض را در شکم وی برمی‌انگیزاند و زائیدن را بر او سخت می‌کند.

-         سیب ترش نیز حیض شدن او را قطع می‌کند و این عارضه برای وی یک بیماری می‌شود.

-         مام صادق (ع): سه چیز بدن را فرسوده می‌کند و شاید هم فرد را بکشد:

 

  • همبستری با پیرزنان
  • آمیزش با شکم پر
  • حمام رفتن با شکم پر

 






تاریخ : دوشنبه 94/2/7 | 3:43 عصر | نویسنده : نرگس | نظرات ()

اگر به مسمومیت دچار شده اید دارچین  با عسل بخورید. مطالعات اخیر محققان نشان می دهد اگر در خانه دارچین نداشتید یک حبه سیر بخورید.....






تاریخ : دوشنبه 94/2/7 | 3:32 عصر | نویسنده : نرگس | نظرات ()

 جهت سفید شدن دندانها:

کف دریا + نمک دریایی به نسبت مساوی مخلوط نموده و با آن مسواک نمایند...






تاریخ : دوشنبه 94/2/7 | 3:26 عصر | نویسنده : نرگس | نظرات ()
<      1   2   3      
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • داتیس چت